Benieuwd hoe Bob van den Steenhoven van FESA onderwijsadviesbureau het model van Knoster toepast in het onderwijs? Bob van den Steenhoven heeft een brede praktijkervaring in alle sectoren van het onderwijs en beschikt over een schat aan theoretische kennis (MBA MEL). Veranderingen binnen het strategische ICT-beleid zijn vaak complexe processen waarbij nauwe samenwerking met IT-Randsteden belangrijk is. Het succesvol aanpassen en implementeren van ICT-beleid vraagt veel van een school of scholenorganisatie. In het begeleiden van deze ontwikkeltrajecten maken wij onder andere gebruik van verschillende verandermodellen, waaronder het model van Knoster.
Het model van Knoster in het onderwijs
Het Managing Complex Change model van Knoster (1991) is een van de drie modellen die we gebruiken om strategisch ICT-beleid uit te voeren. Aan de hand van dit model zijn de vaak complexe processen beter te begrijpen. Dit bekende model gaat uit van een aantal elementen die in balans moeten zijn om een onderwijsorganisatie te veranderen of te verbeteren. Het gaat hierbij onder andere over visie, urgentie, plan, middelen en competenties. Door het toepassen van het model van Knoster in het onderwijs worden deze bouwstenen bij een veranderproces in een school of scholenorganisatie geëvalueerd.
KETFAI-model
Het verandermodel van Knoster is onderdeel van het door ons in 2023 ontwikkelde KETFAI-model. Dit model is een integratie van drie verander- of transformatiemodellen. Naast het Managing Complex Change model van Knoster (1991) wordt er dus ook nog gebruik gemaakt van twee andere modellen. Het eerste model is gebaseerd op het Education Transformation Framework van Microsoft. Dit model richt zich op de elementen Leiderschap & beleid, Lesgeven & leren, Leerling (student) & schoolsucces en Intelligente omgevingen. Het tweede model wat we gebruiken is het Appreciative Inquiry model van David Cooperrider en Suresh Srivastva (1987). De kern van deze methodiek is het stellen van kritische vragen aan elkaar waardoor je voor je school of onderwijsorganisatie meer inzicht kunt krijgen in bepaalde situaties. In het door ons ontwikkelde KETFAI-model combineren wij deze drie krachtige transformatiemodellen.
Werkgebied
Voor ICT-werkzaamheden werk ik voor diverse onderwijsinstituten waarbij ik me voornamelijk richt op de Randstad, de (stedelijke) gebieden rondom de Duin- en Bollenstreek, Leiden, Haarlem, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Meer informatie ontvangen? Neem contact met mij op.
Bekijk mijn CV en maak kennis met mijn bestuurlijke ambities.
Ik kom als Interim manager in het onderwijs het beste tot mijn recht wanneer ik voor een flinke uitdaging sta. Mijn sterke eigenschappen zijn: het snel doorgronden van situaties, het stellen van prioriteiten en het nemen van – soms moeilijke - beslissingen. Door duidelijke communicatie en mijn gelijkwaardige opstelling creëer ik rust en draagvlak binnen het interen toezichtkader. Wat de opdracht ook is, de klus wordt geklaard.